Estudiant en pràctiques
03/05/2022Pla d’Estratègia Digital de Centre
07/05/2022Davant el greuge per descriminació que suposa el fet que els estudiants del Graduat en Educació Secundària dels centres de formació de persones adultes no puguin preinscriure’s a un Cicle de Formació de Grau Mitjà durant el primer dels dos períodes establert pel Departament d’Educació, la qual cosa els suposa no poder optar a continuar els seus estudis en les mateixes condicions que els estudiants de 4t d’ESO dels instituts, l’equip directiu del CFA Palau de Mar hem decidit adherir-nos com a centre al Manifest de les Escoles d’adults de Catalunya denunciant la discriminació als nostres alumnes en l’accés als CFGM i mostrar el nostre rebuig a aquesta mesura.
Manifest/Sol·licitud de les Escoles d’adults de Catalunya denunciant la discriminació als nostres alumnes en l’accés als CFGM
Els centres de formació d’adults de Catalunya manifestem el nostre REBUIG a l’exclusió dels alumnes procedents del GESO (Graduat en ESO a les escoles d’adults) del primer període de preinscripció als CFGM, ja que els deixa sense opcions d’obtenir plaça en una gran part dels cicles, i segur en els més demandats. L’alumnat del segon curs del GESO està en la mateixa situació de continuïtat d’escolarització que l’alumnat que fa els estudis equivalents, 4rt d’ESO, en un institut, i fins aquest curs el Departament sempre els havia considerat com a tal. No entenem aquesta exclusió, si no és pel desconeixement que sembla tenir el departament sobre la realitat de les escoles d’adults.
Desconeixement del Departament perquè:
-
- El programa del GESO és equivalent al de l’ESO, per això hi ha convalidacions i equivalència d’estudis, que el mateix departament aprova.
- Sembla ignorar que una gran part dels alumnes dels centres d’adults provenen dels instituts, on, per raons diverses, no van graduar. Per tant, estem recuperant alumnes que estaven fora del sistema educatiu, o fins i tot que provenen directament dels instituts. Hem aconseguit que passin de l’abandonament o del fracàs escolar a tenir opcions de continuar estudiant, que ara se’ls estronquen abruptament.
- Sembla ignorar que una part cada vegada més gran dels alumnes del GESO són menors d’edat, procedents d’altres països, que a vegades han passat un any o poc més per un institut, sense graduar, o que de vegades ni tan sols s’hi han pogut matricular, sinó que els han derivat (de vegades des dels mateixos instituts) a les escoles d’adults, directament.
- Sembla ignorar, de manera general, la tasca que es fa a les escoles d’adults, i que, si es tingués en compte, podria formar part de la solució del gran problema del fracàs escolar.
- Sembla ignorar que el nombre d’alumnes que hi ha a adults és un percentatge molt petit del total d’alumnes d’últim curs de l’ESO, i que per tant, excloure’ls no és una mesura que faci incrementar el nombre de places (això és tota una altra qüestió), sinó simplement fa l’assignació injusta i contrària, fins i tot, a l’objectiu d’igualtat d’oportunitats, equitat i inclusió del propi departament.
- És una situació similar a la que es troben tant alumnat del CAM com l’alumnat de les proves d’accés.
També ens sentim discriminats perquè:
-
- En resposta a peticions que hem fet perquè s’esmenés la resolució, se’ns recomana que acompanyem els nostre alumnes “en altres ensenyaments afins” i se’ns diu que “són, majoritàriament persones majors d’edat, moltes de les quals ja han tingut contacte amb el món laboral”.
- Part del nostre alumnat és especialment vulnerable, i per això és molt més fàcil excloure’l. Com a servei públic que sou, costa entendre que el tracteu així, i no ho volem ni podem acceptar.
- Critiquem també que aquest canvi s’ha fet gairebé sense avisar, o només en reunions telemàtiques, enmig de molts altres punts del dia, penjant aclariments en el portal de centre durant les vacances escolars de Setmana Santa.
Per tot l’exposat,
Demanem que els nostres alumnes tinguin, com cada any, les mateixes oportunitats que la resta, i que, per tant, puguin presentar la sol·licitud en el primer torn, com a alumnes de continuïtat d’escolarització que són. És absolutament injust que només puguin optar a les places que queden, si en queden, de la primera assignació. A mateixa titulació, mateixos drets